جدیدترین اخبار و مقالات در زمینه ارز دیجیتال

۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

الگوریتم zk-SNARK چیست؟

Zk-SNARK مخفف عبارت Zero-Knowledge Succinct Non-Interactive Argument of Knowledge  است. این فناوری ارزشمند به ایجاد اعتمادسازی در هنگام تعامل در یک شبکه بلاکچین کمک بسزایی می‌کند. Zk-SNARKs به طور قابل توجهی به تأیید تراکنش سرعت بخشیده و در عین حال برخی از جزئیات حیاتی تراکنش را پنهان می‌کند.

در این فناوری عبارت Zero Knowledge به این معنی است که یکی از طرفین معامله می‌تواند، صحت برخی از گزاره‌ها را تأیید کند، بدون اینکه دلیل درستی آن را آشکار کند. در هنگام عملیات (از طریق اثبات ریاضی)، کاربر به شبکه نشان می‌دهد که رمز عبور صحیح را در دست خود دارد، بدون اینکه نیازی به افشا کردن رمز عبور باشد. مزایای حریم خصوصی در این شرایط واضح است که اگر رمز عبور خود را در جایی امن ذخیره نگهداری کنید، احتمال هک و سرقت دارایی شما عملی غیرممکن خواهد بود.

نحوه کارکرد الگوریتم zk-SNARK

برای فهم بهتر از عملکرد zk-SNARK، آن را با مثالی بیان می‌کنیم. Zk-SNARKها برای اثبات هویت فرد در یک شبکه بلاکچین نیز مفید هستند. مثلاً اگر فرد x بخواهد هویت فرد y را تأیید کند، می‌تواند یک پیام مخفی به y بدون اینکه به او بگوید چیست ارسال کرده و از وی بخواهد که پیام را با استفاده از کلید خصوصی خود رمزگشایی کند. سپس y می‌تواند پیام را برای x ارسال نموده و هویت خود را اثبات کند.

Zk-SNARKs اثبات تراکنش‌ها را در گره بلاکچین ثبت نموده و از هویت فرستنده، گیرنده و سایر جزئیات مرتبط با تراکنش محافظت می‌کند.

ایرادات Zk-SNARK  

حتی این فناوری مفید هم علی‌رغم خدماتی که ارائه می‌کند، ایراداتی بر آن وارد است. به عنوان مثال، اگر شخصی بتواند به کلید خصوصی که برای ایجاد پارامترهای پروتکل اثبات استفاده می‌شود دسترسی داشته باشد؛ می‌تواند تغییرات دلخواهی را ایجاد کند که برای تأییدکنندگان معتبر به نظر برسند. درواقع این تکنولوژی به شخص اجازه می‌دهد تا توکن‌های جدیدی از Zcash را به طور جعلی ایجاد کند. برای جلوگیری از این اتفاق، Zcash به گونه‌ای طراحی شد که پروتکل‌های اثبات را دقیق و در چندین طرف پخش کند.

الگوریتم zk-STARK چیست؟ 

zk-STARK مخفف عبارت Zero-Knowledge Scalable Transparent Argument of Knowledge است. zk-STARK در واقع فناوری توسعه یافته Zk-SNARK بوده که به دلیل پیچیدگی الگوریتمی، ریاضی و رمزنگاری بسیار زیادی که اثبات‌های zk-SNARKs از آنها برخوردارند، به وجود آمد. ممکن است این ادعا کمی ناباورانه باشد؛ اما حقیقت این است که زمانی این قضیه آشکار شد که تیم توسعه‌دهندگان زی کش در کدنویسی‌های خود دچار یک اشتباه بسیار جدی شدند. بر اساس این اشتباه، هر کاربری می‌توانست از ابتدا بر روی این بلاکچین، اقدام به ایجاد ارزهای دیجیتال دلخواه خود کند. پس در واقع علت به وجود آمدن zk-STARKها را می‌توان حاصل از وقوع آن اتفاق دانست. 

معایب zk-STARK  

اندازه‌های بزرگ‌تر گواه: شاید زمانی که به طور کلی zk-STARKها و Zk-SNARKها را با یکدیگر مقایسه کنیم برتری خاصی برای zk-STARKها به چشم آید، اما استثنایی مانند بزرگ‌تر بودن گواه zk-STARKها وجود دارد که این مسئله منجر به تأیید گواه‌های طولانی‌تر و در نتیجه‌ گران‌تر می‌شود. این مسئله در بلاکچین اتریوم کاملاً قابل مشاهده است. این مسئله یکی از معایب اصلی zk-STARKها به شمار می‌رود.

پذیرش کمتر: zk-STARKها به نسبت Zk-SNARKها کمی دیرتر وارد عرصه رقابت شدند؛ از طرفی دیگر محیط توسعه و ابزارهای اسنارک بر اساس گواه‌های اثبات دانش صفر بزرگ‌تر است؛ همچنین zk-SNARKها به شکل عمده در رولاپ‌های zk مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس به همین دلایل می‌توان گفت که zk-STARKها از پذیرش کمتری برخوردارند. توسعه‌دهندگان ممکن است هنگام ایجاد پروژه‌های ZK، با ابزارها و پشتیبانی‌های کمتری مواجه شوند.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

شت کوین چیست

شت‌کوین چیست؟

شت کوین اصطلاحی برای توصیف آلت‌کوین‌های بی ارزش شده است. ممکن است ارزش شت‌کوین از بین برود زیرا ممکن است خود آلت‌کوین با حسن نیت ایجاد نشده باشد یا قیمت آن بر اساس حدس و گمان بوده باشد.

نکته جالب این است که ارزهای شت کوین اغلب به عنوان سرمایه گذاری بد در نظر گرفته می‌شوند، زیرا قیمت آنها معمولاً براساس حدس و گمان است.

ویژگی‌ شت‌کوین‌ها

• نامشخص بودن هدف و مسیر حرکت یک ارز دیجیتال که سازندگان آن اطلاعات مشخصی را در اختیار جامعه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال قرار نمی‌دهند.
• نامشخص بودن هویت افراد توسعه دهنده ارز دیجیتال که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آنها موجود نیست.
• ارزش‌گذاری ارز دیجیتال به صورت نه چندان دقیق و بر اساس حدس و گمان
• معمولاً این دسته ارزهای دیجیتال، از دیگر ارزها به لحاظ ساختاری کپی شده‌اند و خیلی سطحی و بی‌هویت به نظر می‌آیند.
• هیچ اطلاعاتی از وایت پیپر این ارزها در دسترس نیست. در واقع می‌توان گفت که وایت پیپری برای این ارزها وجود ندارد.

چطور شت‌کوین بخریم؟

 قبل از اقدام و خرید ارزهای رمزنگاری شده که نسبتاً ناشناخته یا منفور هستند، برای درک بهتر پتانسیل کوتاه مدت و بلند مدت آن، تحقیق عمیقی انجام دهید. سپس، بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید که یک سکه خاص می‌تواند افزایش قیمت داشته باشد، با سرمایه گذاری مقدار کمی پول شروع کنید.

شت‌کوین‌های آینده‌دار

به حتم تمام ارزهای دیجیتال را می‌توان برای سرمایه‌گذاری در نظر داشت؛ اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در شت‌کوین‌ها می‌باشید، می‌بایست به یک سری از نکات مهم درباره آن توجه کنید. یکی از نکات اصلی این است که شت‌کوین‌ها تنها به صورت کوتاه مدت امکان سوددهی دارند که آن هم از شرایط پامپ و تحت تأثیر شرایط خاصی حاصل می‌شود. پس با این حساب هرگز نباید به فکر سرمایه‌گذاری بلند مدت در آنها باشید. با همه این تفاصیل وضعیت شت‌کوین‌ها تا حدودی مشخص است؛ آن شت‌کوین‌هایی که بتوانند به میزان بیشتری دچار فرایند پامپ شده و یا اینکه همکاری گسترده‌ای مانند حضور در متاورس را داشته باشند، امکان سوددهی بیشتری را در آینده تجربه خواهند کرد.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

هش ریت چیست

هش ریت (Hash Rate) یکی از اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال است که عمدتاً در زمینه استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. هش ریت در حالت کلی به قدرت پردازش ماینرهای یک شبکه ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات کار اشاره دارد. هرچه هش ریت یک شبکه بیشتر باشد، آن شبکه ایمن‌تر خواهد بود.

نرخ هش یا هش ریت (Hash Rate) دستگاه ماینر چیست؟

هش ریت یا نرخ هش به قدرت محاسباتی دستگاه‌های ماینر در هر ثانیه اشاره دارد. در شبکه‌های بلاک چین که از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، استخراج‌کنندگان یک مقدار تصادفی «Nonce» را در یک «تابع هش» قرار داده و یک مقدار خروجی به نام «هش» به دست می‌آورند. اگر هش به دست آمده با هش هدف تعیین شده در شبکه مطابقت داشته باشد، ماینری که برنده رقابت شده، با افزودن یک بلاک به شبکه، پاداش استخراج را از آن خود می‌کند.

واحد هش ریت چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

واحد اندازه‌گیری هش ریت، هش بر ثانیه یا H/s است. به عنوان مثال، اگر هش ریت یک دستگاه 60 هش بر ثانیه باشد، در هر ثانیه 60 هش متفاوت (پاسخ) را برای حل بلاک (حل معما) ارائه می‌کند.

رابطه  هش ریت و مصرف انرژی

نکته مهم دیگر رابطه بین هش ریت و مصرف انرژی کلی شبکه بلاک چین است. این رابطه بسیار ساده است. هرچه ماینر بیشتری به شبکه بلاک چین اضافه شود، هش ریت کلی شبکه افزایش یافته و انرژی بیشتری مصرف خواهد شد. بدیهی است که این مصرف زیاد تاثیر غیرقابل انکاری بر محیط زیست داشته و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

مونرو (XMR) که در سال 2014 راه­ اندازی شد، یک ارز دیجیتال منبع باز است که بر اساس مفهوم بلاکچین ساخته شده و کار می‌کند. بلاکچین مونرو به طور عمدی به صورت مبهم تنظیم شده است. جزئیات معامله مانند هویت فرستندگان و گیرندگان، و مقدار هر معامله را با پنهان کردن آدرس‌های استفاده شده توسط شرکت ­کنندگان، ناشناس می‌کند.

مروری بر تاریخچه پیدایش مونرو

در جولای ۲۰۱۲، بایت­ کوین- اولین اجرای واقعی کریپتونوت- راه اندازی شد. کریپتونوت پروتکل لایه کاربردی است که ارزهای مختلف غیرمتمرکز را تأمین می‌کند. گرچه از بسیاری از جنبه‌ها به لایه کاربردی بیت ­کوین شباهت دارد، اما مناطق مختلفی که این دو با یکدیگر تفاوت دارند، بسیار زیاد است.

در آوریل ۲۰۱۴، فورک بلاکچین بایت ­کوین ایجاد شد و سکه‌های جدید در زنجیره جدید بیت-مونرو نامیده شدند، که در نهایت به مونرو تغییر نام یافت که در اسپرانتو به معنی “سکه” است. در این بلاکچین جدید، هر دو دقیقه یک بلاک استخراج و اضافه می‌شود.

مونرو چگونه کار می‌کند؟

مونرو با استفاده از مفاهیم امضاهای حلقوی و آدرس‌های پنهان شده، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را کاهش می‌دهد.

امضاهای حلقوی امضای دیجیتالی ناشناس از یکی از اعضای گروه است، اما نشان نمی‌دهد کدام عضو، معامله را امضا کرده است. امضاهای حلقوی شرکت­ کنندگان را قادر می‌سازد تا هویت خود را از سایر شرکت­ کنندگان در یک گروه پنهان کنند.

نحوه استخراج مونرو

ارز دیجیتال مونرو به عنوان یکی از ارزهایی شناخته می‌شود که امکان استخراج آن وجود دارد. برای استخراج ارز دیجیتال مونرو باید یک دستگاه ماینر تهیه کرده و یا اینکه با استفاده از کامپیوتر این کار را صورت دهید. برای اینکه کامپیوتر قادر به استخراج ارز باشد، می‌بایست بر روی آن سخت افزاری مناسبی نصب شده باشد. مثلا برای کارت گرافیک آن بهتر است که از مدل AMD استفاده کنید.

مزایا و معایب مونرو

یک ارز دیجیتال با مزایا و معایب آن است که از بقیه ارزهای دیجیتال متفاوت می‌گردد. در ادامه به مزایا و معایب مونرو می‌پردازیم.

مزایای مونرو

• توجه و اهمیت زیاد به حریم خصوصی
• غیرممکن بودن ردیابی تراکنش کاربران در معاملات
• امکان انحصاری کردن مشاهده تراکنش‌ها
• وجود گروهی بزرگ برای توسعه مونرو

معایب مونرو

• وجود تعداد کم کیف پول برای ذخیره توکن‌های مونرو
• استفاده زیاد آن توسط کلاهبرداران در دارک وب
• به علت غیر قابل ردیابی بودن مونرو، این ارز در برخی از صرافی‌ها مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

فورک چیست؟

هر نرم‌افزاری برای تغییر پویایی و ارتقا از طریق پیشنهادات کاربران و توسعه دهندگان خود، نیازمند بروزرسانی است که در فرهنگ لغت رمزنگاری آن را “فورک” می‌نامند. اما به طور دقیق‌تر فورک چیست؟ برنامه‌نویسان ارزهای دیجیتال برای کنترل و ارتقای ارزهای دیجیتال، برنامه‌ و قوانینی را ایجاد می‌کنند که بلاکچین بر مبنای همین قوانین کار می‌کند. این قوانین می‌توانند مربوط به بزرگی بلاک‌ها، محاسبه‌ کارمزدها، دستمزد ماینرها و غیره باشند. 

انواع فورک در ارز دیجیتال

سافت فورک و هارد فورک دو نوع فورک موجود هستند. اگر به زبان ساده بیان شود، تنها تفاوت این دو فورک در این است که سافت فورک از نسخه قبلی نرم‌افزار نیز پشتیبانی می‌کند، در حالی که هارد فورک یک تغییر دائمی است که با نسخه قبلی خود سازگار نیست. یک سافت فورک نشان دهنده تغییرات جزئی در زنجیره بوده و همانطور که از نام هارد فورک مشخص است، تغییرات آن معمولاً اساسی‌تر ­و بنیادی‌تر هستند.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست؟  

هارد فورک و سافت فورک اساساً یکسان هستند؛ به این معنا که وقتی کد موجود در پلتفرم یک ارز رمزنگاری شده تغییر می‌کند، هنگام ایجاد نسخه جدید، یک نسخه قدیمی در شبکه باقی می‌ماند. با استفاده از یک سافت فورک، فقط یک بلاکچین معتبر باقی می‌ماند و کاربران از آن برای بروزرسانی نیز استفاده می‌کنند. به طور کلی یک هارد فورک دو بلاکچین ایجاد می‌کند، اما یک سافت فورک تنها به یک مورد نیاز دارد.

با توجه به تفاوت در امنیت بین فورک‌های سخت و نرم، تقریباً همه کاربران و توسعه­ دهندگان خواستار هارد فورک هستند، به این دلیل است که حریم خصوصی حاصل از یک هارد فورک بهتر از سافت فورک عمل می‌کند.

آیا فورک بر قیمت ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد؟

به طور کلی هارد فورک‌های زیادی در بلاکچین ارزهای دیجیتال رخ می‌دهند که هر کدام از آنها با دیگری تفاوتی داشته و تأثیر متفاوتی را هم بر روی قیمت ارز خواهد داشت. از آنجایی که هارد فورک‌ها به شکلی بنیادی‌تر بر روی ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارند؛ بر همین اساس وقوع آنها منجر به تغییرات ویژه‌ای در قیمت ارزها خواهد شد که هر چه فورک رخ داده موفق‌تر باشد به حتم موجب خوشنودی بیش‌تر سرمایه‌گذاران و تغییرات مثبتی بر روی قیمت می‌شود.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری