جدیدترین اخبار و مقالات در زمینه ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

برنامه‌‌ غیرمتمرکز (DApp) چیست؟

برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApps، نرم‌افزارها یا برنامه‌های دیجیتالی هستند که به‌ جای نصب و اجرا شدن بر روی یک رایانه، در یک شبکه بلاکچین یا یک پلتفرم همتا به همتا (P2P) فعالیت می‌کنند. این نوع برنامه‌ها به‌ صورت dapps نوشته می‌شوند و از حوزه کنترل یک مقام یا نهاد واحد، خارج هستند. بدین معنا که هیچ نهادی نمی‌تواند آنها را کنترل کند. برنامه‌های غیرمتمرکز، اغلب بر روی پلتفرم اتریوم ایجاد می‌شوند و اهداف مختلفی ازجمله بازی، امور مالی و رسانه‌های اجتماعی را پیگیری می‌کنند.

یک dApp در واقع برنامه غیرمتمرکزی است که بر روی یک شبکه غیرمتمرکز نصب شده و یک قرارداد هوشمند و یک رابط کاربری frontend را با هم ترکیب می‌کند. برای نمونه در پلتفرم اتریوم، قراردادهای هوشمند به طور آشکار و شفاف در دسترس هستند، بنابراین dApp شما ممکن است شامل یک قرارداد هوشمند باشد که توسط فرد دیگری نوشته شده است.

هدف از برنامه غیرمتمرکز چیست؟

اگر به نام dAppها توجه کنیم، می‌توانیم هدف این برنامه‌ها را بهتر درک کنیم. کاهش تمرکز و حذف دخالت واسطه‌ها، دلیلی است که باعث ایجاد این برنامه‌ها شده است. اکنون برنامه‌های غیرمتمرکز مختلفی در زمینه امور مالی، بازی، شبکه‌های اجتماعی و غیره با هدف غیرمتمرکزسازی توسعه یافته‌اند. همچنین دسترسی عمومی به بلاکچین نیز از جمله سایر اهداف برنامه‌های غیرمتمرکز است که تاکنون با همین هدف شاهد ایجاد dApps زیادی بوده‌ایم.

معایب برنامه‌های غیرمتمرکز

معمولاً تعداد شرکت‌ها و افرادی که از شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین استفاده می‌کنند زیاد نیست. به همین خاطر برنامه‌های غیرمتمرکز مخاطبان خاص خود را دارند و هنوز برای عده زیادی شناخته شده نیستند. به دلیل نیاز به اجماع و عدم وجود نهاد متمرکز، بروزرسانی‌ها، تغییرات و رفع خطا زمان‌بر خواهد بود. برنامه‌های غیرمتمرکز با استفاده از منابع فراوان از تمام شبکه نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به ازدحام شبکه شود. اکنون برای دسترسی کاربران به برنامه‌های غیرمتمرکز، به یک مرورگر نیاز داریم که از این برنامه‌ها پشتیبانی کند. اگر کاربر با فضای بلاکچین چندان آشنا نباشد، این مسئله موجب آزار و اذیت و دشواری دسترسی می‌شود. نگهداری و توسعه زیرساخت dApps دشوار است. شیوه‌های سنتی پیاده‌سازی امنیت در این برنامه‌ها جواب نمی‌دهد. ایجاد پلتفرم کاربرپسند برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز فرایند دشواری است. به دلیل تازگی dApps، مشکلات ناشناخته‌ای در این برنامه‌ها وجود دارند.

کاربرد برنامه‌های غیرمتمرکز

برنامه‌های غیرمتمرکز امکان استفاده در هر صنعتی را فراهم می‌کنند، نه تنها در استخراج ارز دیجیتال، بلکه در حوزه‌های دیگر نیز مانند پزشکی و ذخیره‌سازی فایل. در حقیقت، برنامه‌های غیرمتمرکز در حوزه مالی یک جایگاه ویژه دارند. به عنوان مثال، در فرایند اعطای وام و اعطای قرض، از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود که کل سود به قرض ‌دهنده تعلق می‌گیرد و نیازی به پرداخت درصدی به واسطه یا نهاد مرکزی وجود ندارد. از دیگر کاربردهای برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توان به شبکه‌های اجتماعی، صنعت بازی، رأی ‌دهی و حاکمیت، تبلیغات و جمع‌آوری کمک‌های مالی اشاره کرد.

آینده برنامه‌های غیرمتمرکز چگونه خواهد بود؟

با وجود اینکه بیت کوین را می‌توان به عنوان اولین برنامه غیرمتمرکز دانست، اما اتریوم به ‌دلیل قراردادهای هوشمند و اثر شبکه و پایگاه کاربری‌اش اصلی‌ترین محرک رشد این اکوسیستم بوده است. برنامه‌های غیرمتمرکز با استقرار رابط‌های کاربری عالی که به قابلیت‌های جدید بلاکچین دسترسی دارند و در حال رقابت با برنامه‌های متمرکز هستند، همچنین با بازار دیفای که همچنان کاربردها و پذیرش خود را گسترش می‌دهد، امکانات بیش‌تری را در آینده به مردم سراسر جهان ارائه خواهند داد.

علاقه به این برنامه‌ها به ‌سرعت در حال رشد است. از آنجایی که ابین شرایط در بلاکچین وجود دارد، بعید نیست که در آینده نزدیک همه برنامه‌های مربوط به امور مالی، بازی، بازارهای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی روی بلاکچین ساخته شوند.

منبع: سایت کریپتونگار

  • ۰۳/۰۲/۰۶
  • حمیده اخضری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی