جدیدترین اخبار و مقالات در زمینه ارز دیجیتال

۶ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از ارزهای دیجیتال قدرتمند که توانسته، سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند؛ ارز دیجیتال کاردانو میباشد که امروزه به عنوان رقیب ارزهای دیجیتال مطرحی چون اتریوم، ایاس و دیگر موارد معروف شناخته میشود.

کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو یا ADA به عنوان یکی از ارزهای پیشرفته و جدید دنیای ارز دیجیتال شناخته میشود که فعالیت آن در بستر بلاکچین صورت میگیرد. اگر به تاریخچه ارزهای دیجیتال نگاهی بیندازیم، میتوانیم ارز دیجیتال بیت کوین را به عنوان نسل اول ارزهای دیجیتال و  بعد از اتریوم را به عنوان نسل دوم این سری از ارزها نام ببریم. در همین راستا ارز جدیدتری به نام ارز دیجیتال کاردانو را میتوان در بین نسل سوم ارزهای دیجیتال شناسایی کرد که به عنوان سردمدار این نسل هم شناخته میشود.

ارز دیجیتال کاردانو از اثبات سهام اوروبروس بهره میبرد، این در حالی است که ارز دیجیتال بیت کوین سیستم اثبات کار را مورد استفاده قرار میدهد. در کاردانو اجازه طراحی و عقد قراردادهای هوشمند داده شده که هدف اصلی این پروژه را که راه اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند است را اثبات میکند.

مزایای کاردانو چیست؟

– در این ارز محدودیت مقیاس پذیری وجود نداشته که یعنی با افزایش تعداد کاربران هیچ گونه محدودیتی در قبال تراکنش‌ها رخ نخواهد داد
– نوع فعالیت کاردانو غیرمتمرکز است که نشان میدهد؛ تحت کنترل هیچ سازمان و یا ارگانی نیست
– برای کاردانو میتوان قراردادهای جدید هوشمند عقد نمود که اجازه گسترده‌تر کردن فعالیت‌های آن را میدهد
– وضعیت امنیتی ارز دیجیتال کاردانو بسیار بالا میباشد که این قضیه برگرفته شده از غیرمتمرکز بودن فعالیت آن است
– برای اولین بار بلاکچین دو لایه (لایه تسویه حساب و محاسبه) در سیستم کاردانو راه اندازی و تشکیل شده است
– سرعت بالای تراکنش‌ها و همچنین کارمزد کم این تراکنش‌ها سبب افزایش استفاده کنندگان این ارز دیجیتال شده است

معایب کاردانو چیست؟

علاوه بر مزیت‌های موجود، این ارز دیجیتال از برخی معایب هم برخوردار است که میباست حداقل به مهمترین آنها اشاره شود.

بلاکچین کاردانو به عنوان نسل سوم ارزهای دیجیتال به نسبت بلاکچین ریپل و استلار لومن از سرعت تراکنش پایین‌تری بهره مند است که چیزی در حدود یک چهارم تراکنش این دو ارز دیجیتال میباشد. این مسئله را به عنوان اصلی‌ترین ضعف این ارز دیجیتال برمیشمارند.

خرید و فروش کاردانو

برای خرید ارز دیجیتال کاردانو به مانند ارزهای دیگر میتوانید به یک صرافی مراجعه نمایید. البته باید از معتبر بودن صرافی که میخواهید از آن خرید ارز خود را انجام دهید هم اطمینان حاصل کنید. هنگامی که ارز کاردانو تهیه کردید، پس از گذشت مدتی بسته به تحلیلی که از بازار داشته‌اید، میتوانید برای فروش ارزهای دیجیتالی خود اقدام کنید.

کسانی که میخواهند از طریق صرافی‌های خارجی عملیات‌ معاملاتی خود را انجام دهند؛ کار مشکلی را به دلیل تحریم‌های موجود خواهند داشت، به همین علت توصیه ما به استفاده از صرافی‌های معتبر داخلی است که در آنها امکان تبادل معاملات بسیار راحت‌تر انجام میگیرد.

فراموش نکنید که در این صرافی‌ها امکان تبدیل ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر هم وجود دارد، به شیوه‌ای که هر کاربر قادر است برای نمونه ارزهای بیت کوین خود را به نسبت ارزش موجود به ارز کاردانو تبدیل کند.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

متاورس (Metaverse) ترکیبی از دو لغت Meta و Universe میباشد. لغت اول به معنای برتر و لغت دوم به معنی جهان است که ترکیب این دو لغت در نهایت به معنای (جهان برتر) تلقی میشود.

قطعا در مدت زندگی خود، حداقل برای چند بار عبارت متاورس به گوشتان خورده است، که این قضیه نشان از با اهمیت بودن و فراگیر بودن آن دارد.

متاورس چیست؟

متاورس به عنوان یک شبکه مجازی توانسته کاربران بسیاری را به خود جذب کند؛ این فناوری شرایطی را فراهم آورده تا کاربران مختلف از هر نقطه دنیا، امکان دسترسی به این فناوری پیشرفته را داشته باشند. در این بستر امکان فعالیت موارد محبوبی چون، فعالیت شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و حتی بستر بلاکچین فراهم شده است که همین مسئله آن را بسیار پرکاربرد میکند. برای مثال هنگامی که سیستم بلاکچین به حد فراگیری رسید، این امکان فراهم شد، تا کاربران با توانایی ادغام فناوری بلاکچین در متاورس، شرایط دسترسی به توکن‌های ارز دیجیتال را از طریق تبدیل پاداش‌های بدست آورده شده در طی بازی داشته باشند.

واقعیت مجازی (VR) در متاورس چیست؟

Virtual Reality یا به اختصار VR به دنیای واقعیت مجازی گفته میشود که وسیله ارتباطی آن یک عینک ویژه میباشد. در واقع با استفاده از آن عینک، امکان دسترسی به دنیای واقعیت مجازی میسر میگردد. هنگامی که از این عینک استفاده می کنید، چیزهایی را خواهید دید که در دنیای روزمره به سادگی قابل مشاهده نیستند. در این بستر کاربران با دسترسی به اشیاء مجازی و دیگر موارد موجود به فعالیت‌های متفاوتی میپردازند. همانطور که در فیلم بازیکن شماره یک (Ready Player One) ساخته کارگردان خوش ذوق یعنی استیون اسپیلبرگ، شاهد معرفی چنین دنیایی از نوع پیشرفته‌اش بودیم.

واقعیت افزوده (AR) در متاورس چیست؟

و اما Augmented Reality یا به طور مختصر AR، به سیستم واقعیت افزوده گفته میشود که اتفاقا در عملکرد VR هم نقش مهمی را ایفا میکند.

این فناوری همانطور که از نامش مشخص است؛ امکان اضافه کردن موارد بسیاری را در تشبیه واقعیت فراهم آورده است؛ با وجود چنین پتانسیلی میتوان از آن در بحث آموزشی و خیلی از کاربردهای دیگر برای  آینده‌ای نه چندان دور استفاده کرد.

اگر فیلم‌هایی چون گارفیلد، سونیک و دیگر موارد مشابه به آنها را دیده باشید؛ متوجه حضور شخصیت غیر واقعی همچون گربه‌ای نارنجی رنگ به نام گارفیلد، در کنار شخصیت‌های واقعی و فیزیکی داستان شده‌اید، که این مسئله درک روشنی از قضیه واقعیت افزوده را به ما ارائه میدهد.

کاربرد متاورس چیست؟

علاوه بر مواردی تا به اینجا به آنها آشنا شد؛ متاورس شرایطی را برای همکاری با شرکت‌ها، در زمینه‌های مختلف فراهم کرده است تا بتوان پیشرفت‌های بیشتری را در بستر این همکاری‌ها ایجاد کرد.

سلامت و پزشکی

خیلی از دانشجویان پزشکی دنیا برای اینکه قادر به شناخت آناتومی بدن بوده و در نهایت قادر به انجام عمل جراحی باشند، میبایست از اجساد افرادی که جان خود را از دست داده‌اند، استفاده کنند. اما با به میان آمدن دنیای متاورس شاید بتوان بخش قابل توجهی از این مسائل را پوشش داد. به این شیوه که به صورت واقعیت مجازی، دانشجویان و افراد دیگر میتوانند با بهره مندی از شبیه سازی جراحی‌های مختلف به مرحله‌ای بهتر از عملکرد خود دست پیدا کنند.

علمی و آموزشی

با استفاده از فضای مجازی متاورس، کاربران کم سن و سالی همچون دانش آموزان و یا دانشجویان در هر سنی که باشند، این امکان برای آنها فراهم است تا آنها بتوانند با به کارگیری امکانات موجود، مهارت لازم خود را کسب کنند. در این فضا میتوان از برقراری ارتباط با اساتید و معلمان برای دست یابی به علم لازم استفاده نمود و یا از سری اطلاعات موجود در جهت کسب دانایی خود استفاده کرد.

بازی و سرگرمی

شاید بخش بازی و سرگرمی دنیای متاورس را بتوان به عنوان یکی از پیشتازان این بستر به شمار برد. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ سونی و ماکروسافت که از بزرگترین شرکت‌های بازی ساز جهان میباشند، در مسیر توسعه بازی‌های خود در بستر متاورس به سر میبرند که این مسئله علاوه بر ایجاد همکاری‌های مفید باعث پیشرفت هر دو پلتفرم میشود.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

دیفای چیست؟

دیفای (DEFI) مخفف عبارت Decentralized Finance میباشد که به معنای سرمایه گذاری غیرمتمرکز است. به طور روزمره افراد زیادی با پول‌های پس انداز شده در حساب‌های بانکی خود سرو کار دارند که این نوع از دارایی‌ها؛ از نوع دارایی‌های متمرکز هستند. متمرکز بودن به این معناست که دولت و یا گروهی خاص بر عرضه و چاپ آنها دخالت مستقیم داشته و با تصمیمات مختلفی که ممکن است برگرفته شده از روابط آنها با کشورهای دیگر باشد بر قیمت ارز، چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی، تاثیر بسزایی میگذارند. اما نقطه مقابل این سیستم را میتوان سیستم غیرمتمرکز دانست. در این فرایند، از کنترل خبری نبوده و کاربران قادر به فعالیتی هستند که در آن نگرانی بابت تغییر قیمت، به علت دخالت نهاد و یا ارگانی خاص وجود ندارد. به همین سبب این نوع از سرمایه گذاری به یکی از محبوب ترین سیستم‌های سرمایه گذاری‌ دنیا بدل گشته، که هر کسی در دنیا قادر به استفاده از آن است.

مزایای سیستم دیفای چیست؟

سیستم غیرمتمرکز دیفای از مزیت‌های بسیاری بهره مند بوده که همین مزیت‌ها، سبب افزایش کاربران فعال آن شده است.

• دسترسی جهانی دیفای

• نامحدود بودن مبلغ سرمایه گذاری در دیفای

• بالا بودن امنیت دیفای

محبوب ترین کاربردهای دیفای چیست؟

سیستم دیفای شرایطی را بوجود آورده است که بتوان فعالیت‌های مختلفی را در بستر آن انجام داد. بخشی از این‌ موارد شامل موارد زیر میشود.

معاملات غیرمتمرکز

اصلی‌ترین فعالیتی که کاربران سیستم دیفای قادر به انجام آن هستند؛ صورت دادن معاملاتی است که در آن هدف، کسب سود و دسترسی بیشتر به ارز دیجیتال میباشد. دلیل پر طرفدار بودن این معاملات، نبود واسطه و انجام مستقیم معامله است که به کسب سود بیشتری برای کاربران منجر میشود.

وام دهی غیرمتمرکز

به طور معمول افراد برای دریافت وام نیازمند مراجعه به بانک و ارائه مدارک مختلف برای تاییدیه‌ وام هستند تا به آنها وامی تعلق گیرد. اما در بستر غیرمتمرکز این شرایط ایجاد شده است تا کاربران بدون اتلاف وقت، از طریق بستر دیفای، امکان دریافت وام را داشته باشند. این وام از طریق کاربر دیگری دریافت میشود که طی فرایند موجود، کاربر دیگر به علت در اختیار گذاشتن ارز خود، سودی را دریافت میکند که به این صورت شرایط برد برد بدون وجود هیچ واسطه‌ای فراهم میشود.

کسب درآمد غیرمتمرکز

این سیستم به قدری گسترده و خلاقانه است که بسیاری از فعالیت‌های موجود اقتصادی را میتوان به همکاری با آن وا داشت. انواع فعالیت‌هایی که میتوانند به صورت دیفای ظاهر شوند شامل بازی، تبلیغات، خرید و فروش، مزایده و بسیاری از فعالیت‌های دیگر هستند که حتی میتوان در آنها به ازای انجام کاری همچون لایک تبلیغات و یا فروش دستاورد بازی و… کسب درآمد کرد.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (Dogecoin)، ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که نزدیک به یک دهه از آغاز فعالیت آن میگذرد. در واقع دوج کوین از نوع ارز پایه‌ای میباشد که تحت فورک لاکی کوین بوجود آمده و خود لاکی کوین هم توسط لایت کوین ایجاد شده است. ارز دیجیتال دوج کوین به عنوان جایگزینی برای سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده است. این ارز از الگوریتم اثبات کار یا همان pow استفاده کرده و همانند بیت کوین و اتریوم قابلیت استخراج دارد.

این ارز دیجیتال توسط دو مهندس نرم افزار با نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر طراحی شد. دوج کوین تنها پس از یک سال از معرفی خود توانست، مقدار ۶۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند که روند خود را به صورت صعودی ادامه داده و توانست پس از سه سال به مبلغ یک میلیارد دلار سرمایه برسد.

نحوه استخراج دوج کوین چگونه است؟

عملیات استخراج دوج کوین از طریق فرایند اثبات کار (pow)، در سیستم غیرمتمرکز صورت گرفته و بدین وسیله به تولید بلاک‌ها و کوین‌های جدید میپردازند.

دوج کوین برای فرایند استخراج خود با الگوریتم Scrypt سروکار داشته که به مراتب از استخراج بیت کوین که با الگوریتم SHA-256 سروکار دارد، آسان‎تر و سریع‎تر است. برای فرایند استخراج میتوان از یک دستگاه ماینر استفاده کرد که با حل مسائل پیچیده ریاضی سعی بر بدست آوردن ارز دیجیتال میکند.

نحوه خرید و فروش دوج کوین چگونه است؟

برای اینکه قادر به تهیه ارز دیجیتال دوج کوین باشید، به نسبت دیگر انواع ارزهای دیجیتال تفاوت خاصی را در طی این فرایند تجربه نخواهید کرد. تنها مسئله‌ای که باید مورد توجه سرمایه گذاران باشد؛ این است که برای خرید دوج کوین، حتما به دنبال صرافی‌هایی بگردند که از این ارز پشتیبانی میکنند. علاوه بر این در حالت عادی باید این مسئله را در نظر داشته باشید که حتما از معتبر بودن صرافی مورد نظر اطمینان حاصل فرمایید.

سپس بعد از انتخاب صرافی و ثبت نام در آن میتوانید اقدام به خرید دوج کوین کنید؛ این ارز را میتوان هم از طریق خود صرافی و هم از طریق سیستم غیرمتمرکز ارز دیجیتال تهیه نمود. بعد از تهیه ارز دوج کوین، نیاز به محلی برای ذخیره آن دارید که با تهیه کیف پول میتوان اینکار را ممکن کرد.

برای فروش ارز دوج کوین هم تقریبا همان فرایند خرید را نیاز است طی کنید. به شکلی که از طریق صرافی، دوج کوین‌های موجود در حساب کیف پولتان را به قیمت مد نظر خود به فروش میرسانید.

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

ارز دیجیتال تتر یکی از کارآمدترین ارزهای بازار ارز دیجیتال است که آن را با واحد اختصاصی USDT میشناسند. در اینجا قصد داریم تا شناخت شما را نسبت به ارز دیجیتال تتر افزایش داده تا با درک بهتری فعالیت خود را در آن آغاز کنید.

تتر چیست؟

تتر (Tether) به عنوان ارز دیجیتالی شناخته میشود که تفاوت اساسی با معروف ترین ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین دارد. ارز دیجیتال تتر در دسته بندی ارزهای با پشتوانه (استیبل کوین) قرار میگیرد، که یعنی از کالا و یا دارایی خاصی به عنوان پشتوانه این ارز استفاده میشود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که پشتوانه تتر را دلار معرفی کرده‌اند؛ به این صورت که با هر تغییری در وضعیت دلار، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تتر اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر ارزش هر تتر برابر با یک دلار بوده که نشان از برابری ارزش آنها دارد.

تتر با واحد اختصاصی USDT به عنوان قوی ترین استیبل کوین دنیا شناخته شده و در رقابت با انواع دیگر ارزهای دیجیتال در رده سوم بازار قرار میگیرد.

مزایا و معایب تتر چیست؟

ارزهای دیجیتال به نسبت هم دارای تفاوت‌های مختلفی هستند که این تفاوت‌ها باعث بوجود آمدن مزایا و معایب آنها میشود.

مزایای تتر

– سرعت فعالیت در بازار تتر بسیار بیشتر از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است که همین موضوع سبب شده تا کسانی که به دنبال فرصت آربیتاژ هستند بتوانند با سرعت بیشتری به این امر دست پیدا کنند

– از قیمت ثابتی برخوردار است که اجازه استفاده از آن در بازارهای مختلف همچون خرید کالا را میدهد. این در حالی است که ارزهای غیر متمرکز بی پشتوانه، تحت تاثیر نوسانات ارز قرار میگیرند

– برای معملات این ارز، صرافی‌ها کارمزد کمتری دریافت میکنند

– ارز تتر با دارا بودن پشتوانه‌ای محکم مثل دلار‌، تحت تاثیر نوسانات موجود قرار نمیگیرد

– امکان تبدیل تتر به پول نقد، بسیار راحت‌ تر از سایر ارزهای موجود انجام میگیرد

معایب تتر

– نوع و میزان عرضه تتر ممکن است بر قیمت دیگر ارزهای موجود در بازار تاثیر گذاری داشته باشد

– تتر وابستگی کاملی به ارز فیات دلار داشته که در صورت بروز هر گونه مشکلی از جمله افت قیمت جهانی دلار، شرایط نزول تتر هم فراهم خواهد شد

– امکان عملیات ماینینگ یا همان استخراج برای ارز دیجیتال تتر وجود ندارد. که یعنی کنترلی از طرف کاربران ارز دیجیتال برای تولید این ارز فراهم نیست

– تتر از بلاکچین اختصاصی بهره مند نبوده که همین مسئله باعث وابستگی آن به بلاکچین ارزهای دیگر میشود

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری
  • ۰
  • ۰

بعد از معرفی مهمترین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین، ارزهای دیگری هم به دنیای ارز دیجیتال معرفی شد که هر کدام از آنها سرمایه گذارانی را به خود جذب نمودند. یکی از این ارزها، ارز دیجیتال ترون بود. این ارز توسط یک شرکت خصوصی سنگاپوری در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و بعد از شهرت در آسیا، توانست زمینه‌ای را برای فعالیت‌های جهانی خود مهیا سازد؛ به گونه‌ای که امروزه در دنیا نزدیک به شصت میلیون کاربر دارد.

ترون چیست؟

ترون پلتفرم غیرمتمرکزی است که از فناوری بلاکچین و سیستم همتا به همتا بهره میبرد. ترون در واقع نوعی از رسانه‌ اجتماعی است که میتوان در آن محتواهای مختلفی را از هر نقطه‌ای از جهان ایجاد نموده و با دیگران به اشتراک گذاشت. در پی تولید این محتوا، بستر موجود برای محتوای ایجاد شده به کاربر پولی را پرداخت میکند که آن را با نماد TRX میشناسند. TRX مخفف Tronix میباشد.

ترون اهداف خود را در چند بخش تقسیم کرده است که شامل اشتراک‌ گذاری فایل توزیع‌ شده، ایجاد محتوا برای دریافت پاداش‌‌های مالی، اجازه دادن به سازندگان محتوا برای راه‌ اندازی توکن‌های شخصی خود و غیرمتمرکز کردن صنعت بازی میباشد.

امنیت ترون در چه حدی است؟

ترون یک پلتفرم غیرمتمرکز میباشد که همین مسئله سبب امنیت بیشتر آن شده است. قضیه دیگری که باید بدانید این میباشد که ترون از مکانیزم اجماع بهره برده و آن به عنوان اثبات سهام واگذار شده شناخته میشود. کاربرانی که ارز تی آر ایکس (TRX) در اختیار دارند، میتوانند با استیک کردن ارز دیجیتال خود شرایطی را برای کسب سود بیشتر فراهم کنند.

ویژگی‌های شبکه و ارز دیجیتال ترون چیست

  • هر فناوری جدیدی با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد؛ امکان پیشرفت و جذب کاربران را در خود میبیند. ترون هم از این قضیه مستثنی نیست، به همین سبب میتوانیم شما را با مجموعه‌ای از ویژگی‌های آن آشنا میکنیم.

  •  این پلتفرم با به کارگیری مکانیزمی نوآورانه شرایطی را برای اصلاح اعتبار و تایید هویت کاربران ایجاد کرده است
  •  برای فعالیت‌های ترون با شرکت یا پلتفرم‌های دیگر میتوان از قابلیت قرارداد هوشمند بهره برد؛ همین مسئله سبب ایجاد همکاری‌های بسیاری شده است
  •  در این بستر، کاربران بازی قادرند با سازندگان بازی خود ارتباط برقرار کرده و به راحتی نظرات خود را به آنها منتقل کنند
  •  ترون از پتانسیل زیادی برخوردار میباشد که این امکان را بوجود می آورد تا در آینده‌ای نزدیک با فعالیت‌های گسترده خود بتواند بهترین ارز دیجیتال دنیا شود
  •  تیم توسعه دهنده ترون مجموعه‌ای از افراد با تجربه و توانمند هستند که سابقه همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند ریپل لبز را دارند
  •  با استفاده از سیستم موجود برای ارائه محتوای خود، نه تنها آنها را با دیگران به اشتراک میگذارید بلکه به عنوان یک تولید کننده محتوا برای داده‌هایی که ایجاد میکنید، پاداشی را به صورت ارز دیجیتال ترون دریافت میکنید
  •  غیرمتمرکز بودن ترون شرایط امنی را برای کاربران آن مهیا کرده است

منبع: سایت کریپتونگار

  • حمیده اخضری